2009. február 14., szombat

Tönkölykenyér





Hozzávalók:

48 dkg fehér tönkölybúza liszt
6 dkg teljes őrlésű tönkölybúza liszt
6 dkg teljes őrlésű rozsliszt
2 csapott kávéskanál nádcukor
4 csapott kávéskanál tengeri só
2 dkg élesztő
1.5 evőkanál étolaj
1 evőkanál almaecet
1 kisebb burgonya
kb. 3.3 dl langyos víz

Elkészítés:

A tésztát kenyérsütő gépben szoktam kidagasztani és keleszteni is, sütni viszont az utóbbi időkben sütőben (az én esetemben gáz). A gépi kenyérnek nem tetszik a héja, nekem sosem lesz olyan ropogós, mint ahogy igazából szeretem.
Természetesen robotgéppel is elkészíthetjük, amennyiben nincs kenyérsütő gépünk, a dagasztó spirállal kidolgozzuk, letakarva megkelesztjük duplájára, és ugyanúgy járunk el vele, mint ebben az esetben.

Ez a kenyér így készült:

Egy kisebb burgonyát kis darabokra vagdosva felteszünk kb. 1 dl vízben 1 kávéskanálnyi sóval puhára főzni, majd áttörjük pépesre a burgonyát a vízzel együtt, és langyosra hűtjük.
Kb. 1 dl langyos vízben feloldunk 1 kiskanálnyi cukrot, ebben felfuttatjuk az élesztőt.

Az üstbe öntjük a maradék langyos vizet, abba szórjuk a sót, a többi cukrot, az olajat, az ecetet is, és a langyosra hűlt burgonyapépet.
A liszteket összekeverve átszitáljuk, és úgy öntjük az üstbe, tetejébe mélyedést nyomunk, beleöntjük az élesztőt, ráhúzzuk a lisztet.
Beállítjuk a gépet a dagasztó-kelesztő programra (1.5 óra).

Amíg a gép csak dagaszt, addig figyeljük, kell-e adni hozzá esetleg még langyos vizet (tehát, ha darabos, egyenetlen, vagy tömör a tészta), vagy még lisztre van szükség (túl lágy, ragadós, szálakat húz) ahhoz, hogy szép sima, rugalmas, kerek formájú tésztát állítson össze.
Ha pótoljuk a hozzávalókat, azt apránként, kanalanként tegyük.
Amikor keleszt, ne nyitogassuk többet a tetejét!

Amikor lejár a gép programja, a tésztát borítsuk ki sütőpapírra, kicsit dolgozzuk át, formáljuk hosszúkás alakra, majd a papírral együtt tegyük egy hosszú gyümölcskenyér - formába.
Hagyjuk tovább kelni tiszta konyharuhával letakarva szobahőmérsékleten kb. 20 -30 percig, majd vagdossuk be a tetejét, kicsit még álljon, és ezután tegyük sütőlapra a papírral együtt.

Hideg sütőbe tesszük (bár nekem akkor is ugyanolyan lett, amikor előmelegített, forró sütőbe tettem, és 5-10 perc után levettem közepesre a lángot, csak a sütésidő lett rövidebb), és kb. 180-190 °C – o n kisütjük.

A sütő aljába tegyünk egy tepsibe forró vizet a pára miatt, kb. 40-50 perc alatt sül ki, ha kivettük, egy kis vízzel spricceljük meg.
Sütés után rácson hagyjuk kihűlni.



Ezen az utolsó lépésen most annyit módosítottam Limara ötletét követve, hogy egy kacsasütő, zománcos (nem jénai az enyém) tálban sütöttem ki lefedve, aminek a tetejét belülről vízzel bespricceltem, mielőtt rátettem volna, és nem tepsiben volt a víz.
Hideg sütőbe tettem, teljes lángra, és 35 perc alatt szép pirosra sült.

Nincsenek megjegyzések: