2008. december 4., csütörtök

Karácsonyi mézes aprósütemény




Ez a recept egy meglehetősen régi újságkivágásból van beragasztva a füzetembe „Svéd mézes sütemény” címen. Hogy mitől svéd, nem tudom, főleg azért sem, mert nem látok nagy különbséget a többi mézesektől, amiket mi itthon ismerünk, sütünk.

Hozzávalók:

30 dkg margarin / vagy vaj
1.5 dl méz
30 dkg cukor
½ kávéskanál őrölt fahéj
½ kávéskanál őrölt szegfűszeg
½ kávéskanál őrölt gyömbér
3 tojás
80 dkg liszt
2 kávéskanál szódabikarbóna

Elkészítés:

A margarint a mézzel, a cukorral, a fűszerekkel felfőzzük. (Én a fűszereknél egyszerűsítettem, és 2 kávéskanál „Mézessütemény fűszerkeveréket” tettem bele.)
Hagyjuk kihűlni, és hozzáadjuk a tojást és a szódabikarbónával elkevert lisztet.
Gyúródeszkán alaposan eldolgozzuk –írja a recept.

Itt meg kell állnom egy pillanatra, ugyanis nekem nem volt elég időm kivárni, hogy eléggé kihűljön a meleg szirupos egyveleg. Így hozzáadtam a lisztet, és a robotgép spiráljával eldolgoztam. Sűrű massza lett belőle, folyni ugyan nem folyt, de teljesen képlékeny lett, gyúródeszkán való eldolgozgatásokra semmi esély sem maradt.
Így aztán beleöntöttem egy műanyag zacskóba, eltekergettem a zacskó száját, és egy tálba állítva tettem másnapig a hűtőbe. Bölcs gondolatnak bizonyult.

A recept tovább: a tésztát hűvös helyen pihentetnünk kell néhány órát, vagy akár egy egész éjszakát.

Innentől kezdve már követhettem a leírást, mert az én masszám is tökéletesen megdermedt, gyúrható, nyújtható tészta lett belőle másnapra.

Lisztes deszkán fél cm vastagságúra nyújtjuk, karácsonyi formákkal kiszaggatjuk, és előmelegített, 150 °C – os sütőben kb. 12-15 perc alatt kisütjük a figurákat.

Cukormázzal
díszítjük.





Jól záródó dobozban hetekig eláll, és egyre finomabbá válik.

Ki tárol hetekig egy süteményt, el nem tudom képzelni, ez nálunk sosem valósulhat így meg, tehát ilyen tapasztalatokról nem fogok beszámolni. :-)

Nincsenek megjegyzések: